דף הבית
המגזין
שאלון מטא-פרוגרמס לתקשורת, והערה היסטורית

שאלון מטא-פרוגרמס לתקשורת, והערה היסטורית

בקבוצת ההצהרות המופיעות מטה, סמנו את אלה המביעות באופן טיפוסי את האופן שבו אתם מתקשרים עם אחרים (זו לא תהיה בהכרח הדרך שבה אתם חושבים ש'צריך' לתקשר עם אחרים). אם יותר מהצהרה אחת מתאימה, סמנו את היתר גם כן (שימו לב, אם אתם מוצאים את עצמכם נתקלים בקושי במענה על השאלות באופן 'כללי', אולי תרצו לחשוב על אדם מסוים בזמן שאתם ממלאים את השאלון ולהתייחס אליו).
אין לשאלון זה 'ניתוח תוצאות'. מענה על השאלות שבו נועד לתת לכם מושג כללי על מיקומכם בסקאלות השונות של המטאפרוגרמס, כחומר למחשבה והרהור…

המטרה של תקשורת אפקטיבית היא בעיקר:

  • להימנע מקונפליקטים במערכות יחסים.
  • לפתח מערכת יחסים טובה וארוכת ימים.
  • להימנע מטעויות בדרך להשגת מטרות.
  • להשיג מטרות חיוביות.
    (התייחסות לבעיות: לקראת – הימנעות)

הדבר החשוב ביותר בתקשורת יעילה הוא:

  • לשמור על שליטה במצב.
  • ליצור ולשמור על קשר אישי עם האדם האחר.
  • להשיג את המטרה שלשמה באנו.
    (גישה לפתרון בעיות)

כאשר נמצאים בתקשורת, הדבר החשוב ביותר שכדאי להתמקד בו הוא:

  • מה עומד לקרות בעתיד.
  • מה קורה במצב הנוכחי.
  • חוויות עבר קשורות.
    (התמקדות בזמן)

כאשר אני ממש רוצה לתקשר דבר-מה לאחרים, אני:

  • מצייר עבורם תמונה.
  • מסביר להם את הדבר בהיגיון.
  • מוביל אותם פיזית דרך החוויה.
  • גורם להם לחוש בכך רגשית.
    (סגנונות חשיבה)

אני נהנה במידה הרבה ביותר להיות בתקשורת עם אנשים ש:

  • דומים לי ברעיונותיהם ובהשקפותיהם.
  • יש להם נקודת מבט שונה מאוד משלי.
    (השוואות)

כאשר אני נמצא בתקשורת, הכי קל לי:

  • לשים לב לחפיפה ולדמיון בין מחשבות ורעיונות של אחרים לבין אלה שלי.
  • לשים לב כיצד נקודת המבט של האחר שונה משלי.
  • לעלות על סתירות בדברי האנשים שמדברים.
  • לאתר את הערך, את החשיבות שהאחר מייחס למשהו באמצעות דבריו.
    (השוואות)

כאשר נמצאים בתקשורת, חשוב:

  • לשמור על נקודת המבט שלי.
  • לראות דברים מנקודת מבטו של האחר.
  • לצפות באינטראקציה בינינו כצופה מן הצד.
    (מיקום השליטה)

כאשר נמצאים בתקשורת עם אחרים, חשוב ביותר לשים לב ל:

  • מי יוצר תקשורת.
  • המידע שנמסר במהלך התקשורת.
  • היכן מתבצעת התקשורת.
  • אילו חפצים יש סביב התקשורת או איך נעשית תקשורת באמצעות חפצים (למשל, לבוש).
  • כיצד נוצרת התקשורת (כיצד מתנהגים / צריכים להתנהג האנשים).
    (מיונים)

כאשר אני בתקשורת, אני לעתים קרובות ביותר:

  • הופך להיות מעורב לחלוטין במה שאני עושה באותו רגע ונעשה חסר מודעות לזמן.
  • נשאר מודע למצב השעון ולכיצד התוכן שבו אנו דנים מתייחס אל העבר ואל העתיד.
    (מסגרת זמן)

כדי להבטיח כי אחרים אכן מבינים את התקשורת שלי, אני:

  • עובר אל 'התמונה הגדולה'.
  • נותן דוגמאות.
  • מפרק כל דבר לפרטים הקטנים ביותר.
    (צ'נקינג)

אני יודע שתקשרתי בהצלחה:

  • כשאני יודע בתוכי שעשיתי את הכי טוב שאני מסוגל אליו.
  • מתוך תגובות הצד השני.
  • כשעשיתי את מה שהתבקש מן התנאים החיצוניים.
    (מיקום השליטה)

לסיכום, תבניות המטא-פרוגרמס אינן בלתי ניתנות לשינוי וקבועות בזהותנו.
תפקידן הוא לתאר זרמים כלליים בתהליכי החשיבה שלנו. הן יכולות לסייע לנו לקטלג ולמיין תפיסות עולם או מערכת אינפורמטיבית שבהן אוחזים אדם אחד, קבוצה או תרבות, ופועלים לפיהן.

הבנת הגיוון הרב בתבניות המטא-פרוגרמס יכול לסייע לנו להבין את הגיוון האנושי ולהתמודד ביתר יעילות עם שונות.
תבניות המטא-פרוגרמס נועדו לשימוש ב:

  1. סיוע בהנעת אנשים.
  2. הצטרפות אל והובלת תהליכי חשיבה.
  3. סיוע לאנשים להגדיל ולהעשיר את מפות העולם שלהם.

כמו כן, תבניות מטא-פרוגרמס יכולות לסייע ב:

  1. חקר חלל תפיסתי הקשור למטרה או למשימה.
  2. הרחבה והעשרה של מפותי ו'מסננות' התפיסה שלי וגם של האחר.
  3. זיהוי תפיסת העולם והנחות היסוד של עצמי ושל האחר.
  4. סיוע לאנשים להבין את ההבדלים ביניהם ולפתח נקודות מבט דומות.

תבניות המטא-פרוגרמס יושמו בתחום המודלינג (קמרון-בנדלר, גורדון וליביו, 1985), מכירות (בייגלי וריס, 1987), יצירתיות (אפשטיין ודילטס, 1991), ניהול (דילטס, 1993), פרזנטציה והוראה (דילטס, 1994), מנהיגות (דילטס, 1996) ותרבות (דלוז'ייר ודילטס, 1998).

תבניות המטא-פרוגרמס הינן גם הבחנות מפתח במספר טכניקות NLP כגון שינוי אמונות ואסטרטגיית וולט דיסני.

 

הערה היסטורית:

"מטא-פרוגרמינג" נטבע כמושג במקור על-ידי המדען והחוקר ג'ון סי. לילי, רופא, אשר ספרו "תוכנות ותוכנות-על בביו-מחשב האנושי" ראה אור בשנת 1968. לילי יוצא מנקודת ההנחה כי מערכת העצבים האנושית היא בעצם מחשב ביולוגי, וטוען כי כל יצור אנושי נולד עם 'תוכנות' מסוימות כגון אכילה, שינה וזיהוי כאב המוטמעות בקוד הגנטי שלו. היכולת לקחת מידע נוסף פנימה ולפתח רעיונות נוספים על תוכנות מולדות אלה תלויה ביכולת המטא-פרוגרמינג של האדם או היכולת 'ללמוד כיצד ללמוד'. לפי לילי, כל האנשים שהגיעו לבגרות בעולם היום הינם מחשבים ביולוגיים מתוכנתים. איש מאיתנו אינו יכול להימלט מטבענו כישויות בנות-תכנות. אדרבה, ניתן להגדיר כל אחד ואחת מאיתנו כאוסף תוכנות, לא פחות ולא יותר…

מטא-פרוגרמינג הוא המצב שבו מערכת מרכזית שולטת במאות אלפי תוכנות הרצות בו-זמנית במקביל.

בספרו לילי מתעד את השיטות ואת התוצאות של נסיונותיו המהפכניים, ובין היתר מתוארת הרחבת המטא-פרוגרמינג באמצעות נטילת ל.ס.ד ושלילה חושית (חסימת יכולת הראיה והשמיעה, בעיקר). לילי טוען כי כאשר משנים את התוכנות הנורמליות של המוח באמצעים תרופתיים או באמצעות שחרור מן הצורך בשמירה על סביבה בטוחה, טווח המחשבה האנושית יכול לגדול ולהגיע הרבה מעבר למה שאי פעם יכולנו לצפות  לו בעבר. רעיונותיו של לילי סללו את הדרך למרבית המחקרים על המודע ועל תכנות מנטאלי, שהיוו רקע להתפתחות ה- NLP.

לייעוץ מקצועי מלאו פרטים